Akademia Socjoterapii
W ramach doskonalenia zawodowego oferujemy naszym pracownikom pracującym w Ogniskach możliwość finansowania studiów podyplomowych z Socjoterapii.
Studia te przeznaczone są dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego lub placówek opiekuńczo-wychowawczych. Warunkiem uczestnictwa w kursie jest posiadanie wyższego wykształcenia.
Celem studiów jest rozwój osobisty uczestników w sferze rozumienia drugiego człowieka, widzenia go, budowania kontaktu i więzi. Uczestnicy będą przygotowani do pracy w świetlicach socjoterapeutycznych: do samodzielnego prowadzenia grup socjoterapeutycznych, zajęć psychokorekcyjnych, psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka oraz wychowujących się w rodzinach dysfunkcyjnych. Najistotniejszą częścią jest aktywny udział w treningu interpersonalnym. Umożliwi to doświadczenie siebie w relacjach „tu i teraz”, rozpoznanie własnych mechanizmów komunikacyjnych i emocjonalnych oraz ról przyjmowanych w grupie. Słuchacz podczas treningu ma szansę zmierzyć się z informacjami zwrotnymi, dawanymi i otrzymywanymi od innych.
Czego się nauczą się nasi pracownicy podczas studiów z Socjoterapii?
- rozpoznawania przyczyn, symptomatologii i skutków procesu marginalizacji społecznej
- diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i socjoterapeutycznej
- problematyki pracy z grupą socjoterapeutyczną: dynamiki, procesów grupowych, ról przyjmowanych w grupie przez poszczególnych jej członków, spójności, więzi grupowej
- metodyki socjoterapii, planowania i konstrukcji programów socjoterapeutycznych
- nawiązywania kontaktu z indywidualnym klientem i z grupą, budowania relacji, pracy „na relacji”, formułowania i zawierania kontraktu terapeutyczno-korekcyjnego
- w ramach prowadzonego treningu interpersonalnego dowiedzą się jak rozpoznawać swoje mechanizmy komunikacyjne, doświadczać emocje oraz obserwować siebie i innych pod kątem dawania i otrzymywania informacji zwrotnej.
Absolwenci tych studiów będą przygotowani do diagnozowania niedostosowania społecznego i prowadzenia zajęć terapeutycznych (grupowych i indywidualnych) z dziećmi i młodzieżą z tzw. grup ryzyka, takimi jak dzieci i młodzież wychowywana w rodzinach dysfunkcyjnych, z diagnozą zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania.