CWR o optymalnej strategii CSR
17 listopada 2016 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyły się 6. Targi CSR. Ta największa w Polsce impreza poświęcona społecznej odpowiedzialności biznesu w tym roku odbywała się pod hasłem „Edukacyjna działalność biznesu”. CWR RW wraz z partnerami prowadziło podczas Targów Międzysektorowy Punkt Konsultacyjny.
Misją Centrum Wspierania Rodzin „Rodzinna Warszawa” jest integrowanie środowiska warszawskich placówek wsparcia dziennego oraz inicjowanie i wspieranie partnerstw na rzecz współdziałania między różnymi sektorami. Współpraca organizacji pozarządowych, instytucji publicznych oraz biznesu to ogromna szansa na skuteczne stawienia czoła wyzwaniom współczesnego świata z wykorzystaniem różnorodnych zasobów i potencjału wszystkich partnerów.
Dlatego do naszego stoiska na 6. Targach CSR zaprosiliśmy reprezentantów każdego z tych sektorów. Podczas spotkań w kuluarach zapoczątkowaliśmy dyskusję na temat tego, co w środowisku warszawskich pomagaczy i ich partnerów biznesowych oznacza skuteczne i adekwatne do potrzeb pomaganie, jakie są cienie i blaski istniejących strategii CSR oraz jak stworzyć satysfakcjonujący wszystkie strony program wolontariatu pracowniczego.
Na pytania odwiedzających odpowiadali Dyrektor CWR RW Jarosław Adamczuk, reprezentantka organizacji pozarządowych i przewodnicząca Komisji Dialogu Społecznego ds. LSW Aleksandra Smolińska (Stowarzyszenie Serduszko dla Dzieci) oraz Sylwia Zajdel z Polskiego Forum HR, która dzieliła się spostrzeżeniami z realizowanego w ostatnim roku w różnych placówkach programu wolontariackiego Misja Praca.
Nawiązane kontakty i pomysły z pewnością zaowocują w przyszłości nowymi projektami i działaniami na rzecz Warszawiaków.
Dziękujemy Wszystkim, którzy odwiedzili nasze stoisko i zdecydowali się z nami porozmawiać. Podziękowania i gratulacje za niezwykle udaną imprezę przekazujemy również organizatorowi Targów, Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Do zobaczenia za 2 lata!
CSR checklist – sprawdź się!
W toku dyskusji z praktykami wyłoniliśmy szereg obszarów istotnych z perspektywy tworzenia i prowadzenia działań CSR-owych. Przygotowaną przez CWR RW ankietę autoewakuacyjną mogli wypełnić przedstawiciele działów społecznej odpowiedzialności firm obecnych podczas Targów. Jeśli ktoś z Państwa do nas nie dotarł lub nie miał okazji być na Targach, poniżej zamieszczamy listę zagadnień, które warto rozważyć, myśląc o optymalizowaniu swoich działań w dziedzinie CSR-u.
CHECK 1:
OPTYMALNY WOLONTARIAT W TWOJEJ FIRMIE
– inicjatywa oddolna oparta na mocnych stronach i pasjach pracowników
– angażowanie liderów spośród pracowników
– realne wsparcie osób decyzyjnych na każdym etapie projektu
– spójność programu z misją Firmy i indywidualnymi celami uczestników
– wybór grupy beneficjentów poparty rzetelną analizą ich potrzeb
(np. raporty, case studies, konsultacje z ekspertami)
– elastyczność Firmy w wyborze tematyki, zakresu projektu i metod działania
– jasna i otwarta komunikacja wewnątrz Firmy i z partnerami
– interdyscyplinarne partnerstwa międzysektorowe z instytucjami publicznymi,
– organizacjami pozarządowymi, ośrodkami akademickimi
CHECK 2:
OPTYMALNA WSPÓŁPRACA FIRMY Z PARTNERAMI
– wspólna koordynacja projektu
– poznanie wzajemnej specyfiki w tym procedur, kultury i struktury organizacji, wszelkich uwarunkowań
– otwartość w rozmowach o potrzebach i oczekiwaniach oraz możliwościach i ograniczeniach
– dobrze zdefiniowane cele i spodziewane rezultaty współpracy
– regularny kontakt i wymiana informacji
– elastyczny harmonogram działań
– wspólna strategia komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej
– cykliczna ewaluacja programu i wdrażanie korekt
CHECK 3:
WYBÓR RZETELNEGO PARTNERA
– nastawienie organizacji na realną zmianę w obszarze, w którym pracuje
– pasja, zaangażowanie i otwartość działaczy organizacji w kontakcie
– wrażenia z odwiedzin w placówce w regularnych godzinach jej funkcjonowania,
– z udziału w projekcie lub imprezie prowadzonej przez organizację
– rekomendacje i opinie osób oraz instytucji sprawdzonych, którym ufasz
– dostępność i jakość sprawozdań merytorycznych i finansowych organizacji
– obecność i aktualizacje w wykazach instytucji publicznych
(np. KRS, rejestr OPP, gminny rejestr placówek wsparcia dziennego, baza NGO.pl)
– aktywność i jakość interakcji w mediach społecznościowych
– aktualna strona www lub profil społecznościowy: kontakt, regularne wpisy i merytoryczne treści
Kontakt w sprawie wolontariatu i działań CSR w CWR RW:
Agata Koczowska, e-mail a.koczowska@rodzinnawarszawa.pl , telefon +48 695 289 815