Psychoterapeuto – zadbaj o siebie!
Jak się okazuje, do naszej Czytelni zaglądają również specjaliści:
psychologowie, pedagodzy, psychoterapeuci oraz inni „pomagacze”.
Często przesyłają dalej informacje, gdzie i jak szukać pomocy. Dużo
myślimy o tym, jak pomóc innym, ale czy również wystarczająco dużo
zaangażowania wkładamy w to, by troszczyć się o samych siebie? W pracy
z rodzicami często mówimy, że aby być przydatnymi dla swoich pociech,
trzeba zadbać najpierw o swoją kondycję, bez tego ani rusz! Ale czy
podobnie myślimy o potrzebach terapeuty, który ma być pomocny innym?
Warto podpatrywać dobre pomysły i próbować z nich skorzystać. Jeśli
więc jesteś psychoterapeutą lub pracujesz pomagając ludziom w inny
sposób i masz swoje sprawdzone sposoby zadbania o siebie, podziel się
z innymi! Wirtualna grupa wsparcia to również dobry pomysł,
szczególnie gdy brakuje nam czasu lub możliwości na spotkanie z
innymi.
Nie czekaj do wiosny – fakty i mity o wpływie aktywności fizycznej na zdrowie
Dla niektórych koniec karnawału czy kolejny tydzień wciąż nowego roku, dla innych początek Wielkiego Postu lub zbliżające się przedwiośnie, może być okazją do „odkurzenia” niedawnych postanowień lub powzięcia decyzji o pracy nad sobą w nowym obszarze.
Jeśli potrzebujesz zadbać o swoje zdrowie psychiczne, wzmocnić efekty terapeutyczne lub uchronić się przed pogorszeniem samopoczucia, warto przeanalizować ilość aktywności fizycznej w codziennym życiu. Postanawiałeś już wiele razy, ale się nie udało? Chciałabyś, jednak masz wiele obaw? Daj sobie szansę. Może pomocne będzie prześledzenie wybranych faktów i mitów krążących wokół aktywności sportowej i jej wpływu na zdrowie, również psychiczne.
Polecamy artykuł Marii Kurek z SPR Wawer.
Nie czekaj do wiosny – fakty i mity o wpływie aktywności fizycznej na zdrowie
Wzmacnianie siły pozytywnych doświadczeń
„Pozytywne doświadczenia są budulcem naszych wewnętrznych zasobów, takich jak: wytrwałość, determinacja, poczucie odpowiedniej perspektywy, współczucie. Nasze wewnętrzne siły wymagają świadomej koncentracji na tym, co dobrego i pozytywnego nas spotkało. Jeśli chcemy się czuć bardziej kochani, szukajmy doświadczeń, w których możemy poczuć, że jesteśmy akceptowani, doceniani, że ktoś o nas dba. Uważność na dobre chwile jest sposobem na pielęgnowanie naszej siły psychicznej” – pisze w swoim artykule psychoerapeutka SPR Wawer – Anna Firkowska.
Przeczytaj, a dowiesz się:
- w jaki sposób nasz mózg traktuje przyjemne i nieprzyjemne zdarzenia, które są naszym udziałem,
- co odpowiada za naszą skłonność do rozpamiętywania,
- w jaki sposób tworzyć w mózgu ścieżki pozytywnych doświadczeń.
Czym są i do czego służą granice pomiędzy ludźmi
„Granice człowieka, podobnie jak granice państw, określają daną jednostkę, nadają jej tożsamość, niezależność i indywidualność. Granice oddzielają „ja” od „nie ja”, pokazują, gdzie kończę się ja, a zaczyna ktoś inny. Budują poczucie własności i odpowiedzialności w odniesieniu do samego siebie” – pisze psychoterapeutka SPR Wawer – Zuzanna Kędzierska – w swoim artykule pt. „Czym są i do czego służą granice między ludźmi?”.
Przeczytaj, a dowiesz się:
- o jakie rodzaje granic warto dbać w codziennym życiu,
- czym się różnią granice dziecka, nastolatka i osoby dorosłej,
- czym jest półprzepuszczalność granic i dlaczego jest ona taka ważna.
PROAKTYWNOŚĆ – podstawowa zasada osobistej skuteczności.
Każdy z nas pragnie mieć wpływ na swoje życie. Wiemy, że żyjąc w rodzinie i szerszych społecznościach, musimy współpracować z innymi ludźmi, a często jesteśmy w tych miejscach zależni od innych. To może sprawiać wrażenie, że pozostaje nam jedynie dostosowanie się do wymagań innych i bierna postawa wobec życia. Zapewne bardzo pomocne jest rozwinięcie w sobie umiejętności odróżniania sytuacji i spraw, na które mamy wpływ od tych, na które wpływu nie mamy. Przykładem może być inflacja czy stopy procentowe, których wysokość jest poza naszym wpływem, ale już nasza reakcja na te zmieniające się warunki finansowe jest w naszym zasięgu. Może nam w tym pomóc proaktywność.
- Dlaczego proaktywność jest ważna, gdy zmagamy się z problemami?
- Jak formułować proaktywne wypowiedzi?
- Jakie pytania warto sobie zadawać, żeby wziąć większą odpowiedzialność za swoje życie?
Zapraszamy do lektury artykułu psychoterapeutki SPR Wawer – Anny Firkowskiej
PROAKTYWNOŚĆ – podstawowa zasada osobistej skuteczności
Potęga oczekiwań – kilka słów o samospełniającej się przepowiedni.
Pod koniec roku 1999 wszyscy drżeli przed „pluskwą milenijną”, która miała spowodować awarię komputerów na skalę światową. Obawiano się krachu na rynku papierów wartościowych, katastrof samolotów i gigantycznej utraty danych. Globalnej katastrofy udało się jednak uniknąć. Podobnie rzecz się miała z przepowiadanym przez Majów końcem świata w 2012 roku – wydarzenie budziło wiele emocji, ale do niczego nie doszło, najprawdopodobniej ze względu na złą tłumaczenie starożytnych danych przez naukowców.
Jest jednak przepowiednia, która realizuje się w wielu domach niemalże codziennie ze stuprocentową skutecznością. Niezawodna. Sama się spełnia.
Zaciekawieni? Zapraszamy do lektury artykułu psychoterapeutki SPR Wawer – Lidii Flis.
Potęga oczekiwań – kilka słów o samospełniającej się przepowiedni.
Trzy magiczne słowa… Proszę
„Słowo p r o s z ę pojawia się w naszym języku codziennie, pośród różnorodnych zwrotów, w bardzo wielu kontekstach, które nadają mu niekiedy odmienne znaczenia. (…) A jednak słowo „proszę” zaliczane jest do tych mających magiczną moc w relacjach między ludźmi. Dziękuje, przepraszam i… proszę warto pamiętać również o tym trzecim, nieco schowanym pośród innych słówku, które niczym przyprawa, praktycznie niewidoczna, nadaje potrawie smak.”
O właściwościach słowa „proszę” dowiecie się z artykułu Marii Kurek – psychoterapeutki z SPR Wawer.
Trzy magiczne słowa… Przepraszam
Po refleksji na temat okazywania wdzięczności, przychodzi czas, by pójść dalej i zastanowić się nad znaczeniem słowa – „przepraszam”. Podobnie jak w przypadku słowa „dziękuję”, uczymy się go od wczesnego dzieciństwa i zaliczane jest ono do tych zwrotów, których należy używać, by być dobrze odbieranym przez innych ludzi. Jednak z przepraszaniem również miewamy trudności, częściowo podobne, a częściowo inne niż z dziękowaniem.
- Co zrobić, jeśli czujemy, że słowo „przepraszam” zwykle utyka nam w gardle albo gdy w ogóle odpędzamy od siebie związane z nim myśli?
- Czy warto przepraszać i czemu mamy z tym problemy?
Zapraszamy do zapoznania się z tekstem psychoterapeutki SPR Wawer – Marii Kurek.
Kim jestem? – fałszywe i prawdziwe ,,Ja’’
- Czym jest „fałszywe Ja”?
- Jak odróżnić je od tego prawdziwego?
- Czy należy za wszelką cenę unikać porażek?
Zapraszamy do zapoznania się z tekstem naszej psychoterapeutki – Renaty Arseniuk.
Linia życia, czyli kilka refleksji o szczęściu
„Za nami weekend, w którym wielu z nas odwiedzało groby bliskich, wspominało tych, którzy odeszli. Poza podróżami, wybieraniem chryzantem i spotkaniami z rodziną na cmentarzach jest to również czas, w którym możemy doświadczyć myśli o naszej skończoności. Zazwyczaj na co dzień nie rozmyślamy o śmierci, zwłaszcza o własnej. Lęk, który się z tym wiąże, jest na tyle silny, że na wiele sposobów staramy się go od siebie odsuwać i trzymać fakt nieuchronności losu w bezpiecznej odległości. Ma to swój adaptacyjny sens. Trudno byłoby cieszyć się życiem w nieustannym towarzystwie myśli o jego końcu. Z drugiej strony całkowite zaprzeczanie śmierci nie tylko zubaża nasze istnienie, jak przekonująco pisał o tym Freud, ale także może być źródłem różnych innych lęków i trudności. Tymczasem, co widać w badaniach, emocjonalna świadomość, że życie kiedyś się skończy, może przybliżać do świadomego doświadczania teraźniejszości i istotnie podnieść nasze poczucie szczęścia i sensu życia. Jak zatem z tego, co przeraża, uczynić źródło naszego wzrostu?”
Zapraszamy do lektury tekstu Anny Piekary – psycholog odbywającej staż w SPR Wawer.
Nadstaw uszu – czyli czy naprawdę słyszę to, co do mnie mówisz
„Alicja i Maciej jadą samochodem na imprezę do rodziców Macieja. Alicja prowadzi, jej mąż przegląda media społecznościowe w telefonie. Samochód staje na światłach. Kiedy po kilku chwilach oczekiwania światło się zmienia, Maciej rzuca w stronę żony: „Jest już zielone!” Co słyszy Alicja? Odpowiedź wydaje się prosta, ale każdy, kto był kiedykolwiek w związku, może się domyślać, że taka nie jest. Wszystko zależy od tego, jakimi „uszami” słucha w danym momencie Alicja. Brzmi dziwacznie? Już wyjaśniam, już tłumaczę. Zapraszam do zapoznania się z tzw. kwadratem komunikacyjnym von Thuna.”
Zapraszamy do lektury tekstu o wielu płaszczyznach komunikacji autorstwa naszej psychoterapeutki Lidii Flis.
Nadstaw uszu – czyli czy naprawdę słyszę to, co do mnie mówisz
Trzy magiczne słowa… dziękuję.
„Często pamiętamy o podziękowaniu osobom, z którymi łączy nas jakaś formalna relacja, chcemy dobrze wypaść, zaprezentować się z jak najlepszej strony. Ale bywa, że nie staramy się tak samo w stosunku do najbliższych, członków rodziny czy przyjaciół. Zapominamy albo wydaje nam się, że to nie ma znaczenia, przecież co to zmieni?”
O tym jak i dlaczego warto rozwijać w sobie postawę wdzięczności oraz co zrobić, jeśli nam to nie wychodzi, pisze psychoterapeutka SPR Wawer Maria Kurek.
Myślę i mówię „na tak” – kilka słów o komunikacji w formie pozytywnej
- „Przestańcie wreszcie krzyczeć!”
- „Ciągle zostawiasz brudne naczynia na stole. Masz tego nie robić!”
- „Nie chcę ciągle inicjować rozmów o trudnych tematach między nami!”
Większość z nas zna takie sformułowania i całkiem często ich używa, zwykle gdy targają nami emocje, czujemy złość lub bezsilność. Czy przynoszą one pożądany efekt? Niekoniecznie. Jeżeli coś nie działa, próżno oczekiwać, że uporczywe powtarzanie tego przyniesie jakąś zmianę (poza zmianą na gorsze). Warto więc nauczyć się sposobu komunikacji, który ułatwia porozumienie zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi. Mowa tu o komunikacji w formie pozytywnej, a więc takiej, w której koncentrujemy się na tym, co ma być, a nie na tym, czego ma nie być. W czym tkwi jej tajemnica?
Z tajnikami komunikacji pozytywnej zapozna nas psychoterapeutka SPR Wawer – Lidia Flis.
Myślę i mówię „na tak” – kilka słów o komunikacji w formie pozytywnej
Warunki dobrego porozumienia w relacjach z innymi
Na pewno wiele razy słyszeliśmy, że w relacjach interpersonalnych do porozumienia potrzebne są umiejętności komunikacji. Niestety wielu z nas nie odebrało dobrych wzorców dotyczących rozmawiania z naszych rodzin. Zgłaszając się na psychoterapię, sporo osób mówi, że nie potrafi dogadać się z innymi, zwłaszcza z bliskimi. Najczęściej wskazują na to, że dochodzi między nimi do kłótni, nie potrafią ze sobą rozmawiać, czasami odnoszą się do wad partnera. Zwykle osoby te mają dużą wiedzę o tym, jak „powinno się rozmawiać”, ale wciąż ponoszą porażki w dobrym porozumieniu. Tak to jednak bywa, że mimo świadomości różnych rzeczy, może być nam trudno, by zastosować je w praktyce. Później, myśląc o nieudanej wymianie zdań, potrafimy określić własne błędy, ale fakt porażki odbiera nadzieję na trwałe zmiany w uzyskaniu porozumienia przez rozmowę.
- Jakie są podstawowe warunki udanej komunikacji?
- Jaką rolę pełni nasze nastawienie do rozmówcy i rozmowy jako takiej?
- Dlaczego słuchanie innych jest takie ważne?
Zapraszamy do zapoznania się z artykułem psychoterapeutki SPR Wawer – Anny Firkowskiej.
Przepis na udany urlop, czyli co zabrać ze sobą do „mentalnej walizki”
Wakacje pełną parą. Część z nas już posmakowała trochę wolnego, inni z niecierpliwością odliczają dni do urlopu, zastanawiając się, co jeszcze warto kupić, żeby mieć pewność, że w walizce znajdzie się to, co najpotrzebniejsze. I choć przemyślane pakowanie ma duże znaczenie (choć zwykle bywa stresogenne), wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że o udanym wyjeździe decydują również rzeczy nienamacalne, związane z naszym nastawieniem i sposobem myślenia.
Co więc warto zabrać ze sobą do „mentalnej walizki”, żeby zadbać o udany wypoczynek?
Zapraszamy do zapoznania się z artykułem naszej psychoterapeutki – Lidii Flis.
Przepis na udany urlop, czyli co zabrać ze sobą do „mentalnej walizki”
Wzmocnij siebie, czyli kilka słów o budowaniu poczucia własnej wartości
„Posiadanie wysokiego poczucia własnej wartości jest naturalną potrzebą każdego człowieka. Kiedy nie udaje nam się zdobyć tego, czego pragniemy lub doświadczamy porażki, często pojawia się problem dotyczący poczucia własnej wartości. Zmagamy się z negatywnym myśleniem o sobie, brakuje nam sił, aby przeanalizować nasze doświadczenie bez wpadania w przesadną krytykę samego siebie.
Na naszą samoocenę wpływają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwsze z nich związane są ze środowiskiem, w którym żyjemy – to informacje przekazywane przez ludzi z naszego otoczenia, doświadczenia nabyte w relacjach z rodziną, nauczycielami. Czynniki wewnętrzne zaś to te, które tkwią w nas samych lub są przez nas tworzone np. nasze przekonania, zasady, sposoby zachowania. Najczęściej winą za naszą niską samoocenę obarczamy rodzinę i przeszłe doświadczenia. Choć po części jest to wyjaśnienie problemu, to jednak wiemy, że przeszłe doświadczenia aktualnie nas nie determinują. Będąc dorosłymi ludźmi, możemy podjąć decyzję i zaangażowanie, aby zacząć inaczej myśleć o sobie.”
O tym czym jest wysokie poczucie własnej wartości i jak nad nim pracować pisze psychoterapeutka Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Dzielnicy Wawer – Anna Firkowska.
Zapraszamy do lektury!
Wzmocnij siebie, czyli kilka słów o budowaniu poczucia własnej wartości
RUSZ GŁOWĄ! – TAJNIKI EFEKTYWNEJ NAUKI: Część 2: Style uczenia się
Kiedy wchodzisz do nieznanego Ci pomieszczenia, na co zwracasz przede wszystkim uwagę? Na jego wygląd? A może na rozbrzmiewające w nim dźwięki? Może skupiasz się na tym, jak się tam czujesz, albo zastanawiasz się, co mógłbyś tam robić?
A jeśli masz objaśnić współpracownikowi, jak obsługiwać nowy sprzęt biurowy… Rysujesz coś lub piszesz, czy każesz mu powtarzać wykonywane przez siebie czynności? A może dajesz mu instrukcję obrazkową bez dodatkowych wyjaśnień? Czy raczej wszystko dokładnie opowiadasz bez pokazywania żadnych dodatkowych materiałów?
Odpowiedzi na te pytania przybliżą Cię do określenia Twojego dominującego stylu uczenia się, którego rozwijanie może znacznie wpłynąć na tempo i efektywność przyswajania wiedzy. Brzmi ciekawie? Spójrzmy zatem, co i jak
Zapraszamy na drugą część cyklu „Rusz głową! – Techniki efektywnej nauki.” autorstwa naszej psychoterapeutki Lidii Flis.
RUSZ GŁOWĄ! – TAJNIKI EFEKTYWNEJ NAUKI: Część 2: Style uczenia się
Pomóż swojemu szczęściu. Co sprzyja szczęściu z perspektywy psychologii?
Co sprzyja szczęściu z perspektywy psychologii?
„Koniecznie naucz się rozróżniać precyzyjnie głos twoich pragnień i przekształcać otrzymane od niego wskazówki w działania”. D. Alleman
Koniec roku to czas podsumowań. Zazwyczaj robimy bilans tego, co nam się udało osiągnąć oraz tego, co pozostaje jeszcze poza naszym zasięgiem. Myślimy o tym, jaki był ten ostatni rok, jakie zmagania nam przyniósł, czego się nauczyliśmy, a co musieliśmy stracić… Czasami pytamy siebie czy byliśmy wtedy szczęśliwi. Wiemy, że każdy koniec oznacza również pewien początek. Otwieramy się na nowy czas, w którym robimy różne plany i postanowienia, ponieważ wierzymy, że po ich zrealizowaniu będziemy szczęśliwi…. Wypisujemy je, ale często zdarza się, że umykają nam już w pierwszych tygodniach. Dlaczego tak się dzieje, skoro każdy z nas chce być szczęśliwy w kolejnym roku? Badania psychologiczne pokazują, że możemy pomóc sobie w osiąganiu szczęścia.
Zapraszamy do zapoznania się z całym artykułem autorstwa naszej psychoterapeutki Anny Firkowskiej.
Pomóż swojemu szczęściu. Co sprzyja szczęściu z perspektywy psychologii?
Rusz głową! – tajniki efektywnej nauki
Pandemia koronawirusa i ograniczenie kontaktów społecznych sprawiły, że wieloma rzeczami musimy się zająć sami. Dzieci uczą się zdalnie? W większym stopniu przyglądamy się sposobom w jaki przyswajają wiedzę i staramy się je w tym wesprzeć. Uczestniczyliśmy w kursach doszkalających? Teraz wszystko przeniosło się do sieci i tylko od nas samych zależy stopień naszej motywacji oraz poczynione postępy. Piętrzą się obowiązki w życiu prywatnym i zawodowym? Stajemy przed wyzwaniem – jak to wszystko zaplanować i zapamiętać. Chociaż wszystkie te zadania mogą się wydawać przytłaczające, mamy do dyspozycji wysoce wyspecjalizowaną machinę mającą prawie nieograniczone możliwości – nasz mózg. Wielu z nas nie wykorzystuje jednak w pełni jego potencjału. Jak to zmienić?
Odpowiedzią na to pytanie niech będzie cykl artykułów – „Rusz głową! – Tajniki efektywnej nauki”. Nasza psychoterapeutka Lidia Flis będzie się w nich dzielić wiedzą dotyczącą optymalizacji procesu nauki, na bazie której prowadziła warsztaty technik uczenia się i zapamiętywania zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.
Powrót z wakacji, czyli jak zatrzymać trochę lata
Mijające wakacje pewnie dla wielu z nas były nieco inne od poprzednich. Większość zrezygnowała z wyjazdu za granicę, szukała bardziej kameralnych i ustronnych miejsc, z dala od ludzi, aby móc w ten sposób dbać lepiej o zdrowie. Niektórzy, z powodu lęku przed wirusem czy też z powodów finansowych, zrezygnowali całkowicie z wyjazdu. Jedno jest pewne – zawsze podczas urlopu chcemy odpocząć. Od codzienności, od obowiązków -zawodowych oraz domowych, od miejsc i ludzi, którzy nam towarzyszą na co dzień. Chcemy mieć czas na własne przyjemności, jak również na bycie razem z najbliższymi: rodziną, mężem/żoną, dziećmi, przyjaciółmi.
Co zrobić, aby po powrocie do domu, do pracy i do szkoły, nie stracić do końca tego, co było dla nas fajne podczas wakacji, nie wpaść w wir zadaniowo – obowiązkowy? Jak można byłoby skorzystać z nabytych w trakcie urlopu doświadczeń i przenieść trochę wakacji do naszego codziennego życia?
Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule Zuzanny Kędzierskiej – psychoterapeutki ze Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Dzielnicy Wawer.
Niezbędnik, czyli praktyczne uwagi dotyczące odmawiania
„Sztuka mówienia <nie> jest zarazem sztuką mówienia sobie <tak>”. Jesper Juul
Teściowa próbująca za wszelką cenę namówić nas do zjedzenia kawałka ciasta po sycącym obiedzie. Szef, który trzeci dzień z rzędu zleca nam zadania tak późno, że musimy zostać po godzinach. Koleżanka chcąca po raz kolejny pożyczyć drobną sumę pieniędzy, której potem zwykle długo nie oddaje. Każdy z nas miał styczność z takimi sytuacjami. Ich wspólnym mianownikiem jest poczucie przekroczenia granic i chęć odmowy. Nie wszyscy mają jednak łatwość w „zamykaniu furtki” uniemożliwiającej innym wtargnięcie na nasz teren.
- Jak się tego nauczyć?
- Na co zwrócić uwagę?
Zapraszamy do lektury artykułu Lidii Flis – psychoterapeutki ze Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Dzielnicy Wawer.
DAJ SIĘ POCHWALIĆ! czyli kilka słów o komplementach w pytaniach i odpowiedziach
„- Wiesz jaki teraz jesteś w moich oczach?
– Nie.
– Taki, że powinno się dodawać cię do Gangu Słodziaków w biedrze.”
Remigiusz Mróz <Umorzenie>
Komplementy. Na co dzień spotykamy się z ich różnymi odmianami. Mogą być bardziej z przymrużeniem oka – jak w przytoczonym przeze mnie cytacie z książki o przygodach wziętej prawniczki, romantyczne – gdy mówimy ukochanej osobie, że w jej oczach odbija się niebo, czy konkretne – kiedy w sytuacjach formalnych doceniamy czyjeś osiągnięcia. Konstruktywne dawanie i przyjmowanie komplementów jest ważną umiejętnością mieszczącą się w spektrum zachowań asertywnych, często niesłusznie kojarzonych jedynie ze stawianiem granic i odmawianiem. Wielu z nas ma jednak z tym kłopot. Dużo bardziej jesteśmy skłonni uwierzyć w to, że ktoś ma do nas uzasadnione pretensje niż w to, że może nas doceniać.
Czemu tak się dzieje? Co może nam pomóc reagować inaczej? Przyjrzyjmy się najczęstszym pytaniom, które pojawiają się w tym temacie.
Cały artykuł Lidii Flis – psychoterapeutki Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Dzielnicy Wawer – dostępny poniżej.
DAJ SIĘ POCHWALIĆ! czyli kilka słów o komplementach w pytaniach i odpowiedziach
Wyścig z czasem, czyli jak zmieścić to, co ważne w 24 godzinach
„Jedyną rzeczą, która jest jednakowa na całym świecie, jest ilość godzin na dobę. Różnica między wygrywaniem a przegrywaniem tkwi w tym, co robisz z tymi godzinami.” Woody Hayes
Czas nie jest z gumy. Przekonał się o tym każdy, kto miał do wykonania więcej niż jedno proste zadanie naraz. Życie zawodowe, życie rodzinne, robienie planów, odpowiadanie na zapotrzebowanie przełożonych, potrzeba odpoczynku, pragnienie osiągnięcia sukcesu – taki natłok codziennych spraw i zobowiązań łatwo może sprawić, że zaczniemy gonić własny ogon.
Nie jest możliwe dołożenie do doby dodatkowych godzin. Możemy się jednak nauczyć w taki sposób zarządzać sobą w czasie, żeby uwzględnić to, co naprawdę istotne dla osiągnięcia naszych celów.
Cały artykuł Lidii Flis – psychoterapeutki ze Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Dzielnicy Wawer – dostępny pod adresem:
Wyścig z czasem, czyli jak zmieścić to, co ważne w 24 godzinach
Cel na medal – czyli jak sobie pomóc w osiągnięciu sukcesu.
Chociaż część osób kojarzy wyznaczanie celów jedynie z postanowieniami noworocznymi, które często odchodzą w zapomnienie po tygodniu czy dwóch, warto wiedzieć, że planowanie tego, co chcemy osiągnąć, jest podstawowym składnikiem osiągania sukcesów. Jeżeli sami nie określimy dokąd zmierzamy, albo ktoś inny zrobi to za nas, albo będziemy tracić czas i energię na miotanie się, które nie uwzględni naszych priorytetów i doprowadzi nas donikąd. Właściwe formułowanie celów wymaga jednak zwrócenia uwagi na kilka aspektów. Jak to zatem zrobić, żeby zyskać drogowskaz i źródło motywacji a nie kulę u nogi?
Zapraszamy do lektury artykułu Lidii Flis – psychoterapeutki ze Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Dzielnicy Wawer.